Je zoekt naar een goede weggever om een relatie te onderhouden, te versterken of om een nieuwe aan te gaan. Voor al deze doeleinden is een ander soort promotioneel product geschikt. We halen ze eens allemaal uit elkaar en lichten relatiegeschenken, giveaways, premiums en incentives stuk voor stuk aan je toe, zodat jij gericht kunt zoeken naar het juiste geschenk.

Relatiegeschenken

Relatiegeschenken zijn altijd voor bestaande relaties. Een relatiegeschenk is vaak promotiemateriaal met logo, maar dan wel echt persoonlijk als een cadeau verpakt. Het reclameaspect is hier minimaal. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld een gevulde wijnkist, keukengerei of gadgets. Ze hoeven niet per se bedrukt te zijn, maar dit wordt wel vaak gedaan. Dat is goed voor de naamsbekendheid en voor de positieve associaties die de relaties hebben met het merk. 

Giveaways

Om potentiële relaties tot relaties om te toveren en om je naam bekender te maken in de markt, gebruik je meestal giveaways. Dat zijn wat kleinere producten. Je kunt pennen bedrukken als giveaway. Die zijn perfect om uit te delen, maar je kunt ze ook per post verzenden, bijvoorbeeld bij een mailing. Giveaways die veel worden gebruikt zijn ook sleutelhangers, anti-stressballetjes en opvouwbare tasjes. 

Premiums

Premiums zijn vaak ook kleinere producten, al kunnen ze ook best wat groter zijn. Dat ligt aan de actie waar ze aan gekoppeld zijn. Want premiums zijn producten die je bij een actie krijgt. Bijvoorbeeld wanneer je bij de supermarkt bij elke 20 euro aan boodschappen een pluche knuffelbeer of een sleutelhanger krijgt. 

Incentives

Het woord ‘incentive’ betekent letterlijk ‘prikkel’. Een incentive wordt gebruikt als beloning voor een bepaalde prestatie. Wie zijn werknemers incentives geeft, bijvoorbeeld bij het succesvol afronden van een cursus, zorgt voor loyaliteit, tevredenheid en motivatie. Een incentive is vaak weer iets luxer dan een giveaway en een premium. Een incentive is bijvoorbeeld wijn of een bos bloemen.