Relatiegeschenken met logo erop. Zeer waarschijnlijk heb je er thuis of op het werk minstens

één liggen. Een pen, stressballetje, usb-stick of een sleutelhanger zijn echte

gebruiksvoorwerpen. Het is niet alleen leuk om te zien, maar je kunt er daadwerkelijk iets

mee. Heb jij van genoemde artikelen iets in huis? Of inmiddels weggegooid of verloren?

Misschien heb je het wel weggegeven. Stond er een logo op? Dit zorgt voor herkenning,

zeker als iemand het veel gebruikt. Bedrijven die een product laten bedrukken zorgen

simpelweg voor reclame.

Het doel van de attentie

Als medewerker of een zakenrelatie zou je een kleine attentie kunnen krijgen. Maar ook op

beurzen of festiviteiten zie je vaak stands waar allerlei hebbedingetjes te krijgen zijn. Met

een overkoepelende term wordt dit een relatiegeschenk genoemd. Tijdens welke speciale

gelegenheid ook jij een cadeautje hebt ontvangen, je kunt je vast herinneren welk plaatje of

naam er op stond. Bijna altijd vind je er het logo of de merknaam van het bedrijf erop,

alwaar je het leuke hebbedingetje vandaan hebt. Naast de functie van reclame, is het

product ook een soort van visitekaartje.

Hebbedingetjes met een blijvende herinnering

Behalve dat het grappige en handige hebbedingetjes zijn, hebben de relatiegeschenken met

logo dus ook een effectieve bijwerking. Mensen passen het overal en nergens toe, gebruiken

het vaak en zien bewust of onbewust telkens weer de naam van het bedrijf staan. Soms

roept het herinneringen of aan die ene gezellige dag. Veel geleerd tijdens een cursus en dan

in de pauze stiekem genieten van al die leuke attenties. Of toen je dat drankje dronk aan de

bar met dat hilarische bierviltje. Dat drankje blijft je altijd bij, juist door dat interessante

gesprek oer het ontstaan ervan.

De effectiviteit van een klein geschenk

Of je een relatiegeschenk nou bewaart, of na een bepaalde tijd weer eens tegenkomt zal er,

zoals eerder genoemd, altijd sprake zijn van herkenning. Dit effect heeft een logo nou

eenmaal. Hierdoor kun je spreken van een heel slimme manier van marketing. Het is een

vorm van publiciteit en het aanbieden van een bedrijf. Iemand die een pen dagelijks

gebruikt, heeft continu een advertentie bij zich. Bijvoorbeeld doordat diegene de pen uit

leent of ergens laat slingeren. Iemand ander is er blij mee en kijkt zeer waarschijnlijk nieuwsgierig naar wat er op staat. Relatiegeschenken met logo zijn zeer effectief.